Astanoje vykusiame 11-ajame Lietuvos ir Kazachstano tarpvyriausybinės prekybinio ir ekonominio bendradarbiavimo komisijos posėdyje šalys pažymėjo abipusį suinteresuotumą plėsti bendradarbiavimą transporto srityje ir didinti pervežamų krovinių skaičių. Posėdyje susitarta dėl tolesnio bendradarbiavimo stiprinimo turizmo, informacinių technologijų, žemės ūkio ir kitose srityse. Per posėdį Lietuvos ir Kazachstano politikai daug dėmesio skyrė pervežimams konteineriniais traukiniais, galimybėms didinti per Klaipėdos uostą gabenamų krovinių mastą, bendros logistikos sistemos sukūrimo perspektyvoms, bendradarbiavimui aviacijos srityje.
Lietuvos delegacijos vadovo ir komisijos Lietuvos pusės pirmininko ūkio ministro Evaldo Gusto teigimu, Kazachstanui buvo pasiūlyta prisijungti prie konteinerinio traukinio „Vikingas“ projekto, nes tai ne tik išplėstų projekto geografiją, bet ir padidintų krovinių srautus. Konteinerinis traukinys „Vikingas“ jungia Baltijos jūrinių konteinerinių linijų grandinę su analogiška Juodosios jūros ir Viduržemio jūros sistema. „Vikingu“ vežami universalūs ir specializuoti konteineriai. „Mes suinteresuoti gerokai praplėsti šio projekto geografiją ir sudaryti transporto koridorių nuo Skandinavijos šalių per Ukrainą, Gruziją, Azerbaidžaną į Kazachstaną ir Kiniją“, – sako E. Gustas.
Lietuva Kazachstanui taip pat pasiūlė dalyvauti logistikos centrų Vilniuje ir Kaune kūrimo projekte ir prisidėti prie terminalų kūrimo. Pasak ūkio ministro E. Gusto, Kazachstano verslininkai galėtų čia statytis sandėlius, kurti logistikos ir perdirbimo įmones, taip pat teikti logistikos paslaugas šių centrų teritorijoje. Per posėdį Lietuvos atstovai išreiškė susirūpinimą dėl konteinerinių traukinių prastovų Kinijos–Kazachstano pasienyje. Į Lietuvą vykstantys traukiniai ten dažnai užstringa dėl ilgų muitinės procedūrų, o tai brangina paslaugas ir mažina konkurencingumą. Lietuva paprašė apsvarstyti galimybę taikyti supaprastintas muitinės procedūras konteineriniams traukiniams, vyksiantiems per Kazachstano teritoriją į Kiniją ir atgal.
Su pervežimais susijęs ir dar vienas Lietuvos pateiktas siūlymas – plačiau išnaudoti Klaipėdos uosto pajėgumus ir taip didinti krovinių pervežimo srautus per Klaipėdos uostą.
Posėdžio metu buvo aptartos ir tiesioginio skrydžio tarp Lietuvos ir Kazachstano atidarymo galimybės – abi pusės sutarė jas apsvarstyti detaliau. Be to, Kazachstano atstovai paragino Lietuvos įmones aptarti galimybes dalyvauti plėtojant įvairius investicinius projektus Kazachstane.
Vienuoliktojo posėdžio pabaigoje delegacijų vadovai ūkio ministras E. Gustas ir Kazachstano Respublikos finansų ministerijos atsakingoji sekretorė Natalija Koržova pasirašė posėdžio protokolą ir sutarė 12-ąjį Lietuvos ir Kazachstano tarpvyriausybinės prekybinio ir ekonominio bendradarbiavimo komisijos posėdį organizuoti 2017 m. Lietuvoje.
Per vizitą Kazachstane ūkio ministras E. Gustas susitiko su Kazachstano ekonomikos ministru Dosaevu Erbolatu, parodos EXPO 2017 komisaru R. S. Žošibajevu, lankėsi Lietuvos ambasadoje. Susitikimų metu aptartos šalių bendradarbiavimo galimybės įvairiose potencialo turinčiose srityse. Komisijos posėdyje, be Ūkio ministerijos atstovų, taip pat dalyvavo Susisiekimo, Užsienio reikalų, Teisingumo, Energetikos, Žemės ūkio ministerijos atstovai, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovas, taip pat bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ specialistai, Lietuvos ambasados Kazachstane atstovai bei kt.
Statistikos departamento duomenimis, 2015 metais prekybos su Kazachstanu apyvarta sudarė 683 mln. eurų, iš jų, prekių eksportas – 387 mln. eurų, o importas – 296 mln. eurų. Tarp 187 Lietuvos prekybos partnerių 2015 m. Kazachstanas pagal prekybos apyvartą ir importą buvo 20 vietoje, pagal eksportą – 16 vietoje. Tiesioginės Kazachstano investicijos Lietuvoje 2015 m. rugsėjo 30 d. sudarė 3,53 mln. eurų, o tai dvigubai daugiau nei per tą patį laikotarpį 2014 metais.
LR Ūkio ministerija