Kodėl vežėjai nesusigrąžina jiems priklausančių pinigų?

2012 09 05


Kuro kainoms baigiant pasiekti neregėtas aukštumas, vežėjai turi ieškoti būdų, kaip kompensuoti padidėjusias išlaidas. Vienas iš būdų apie kurį jau rašėme – grupinis degalų pirkimas geresnėmis kainomis. Tačiau kuro išlaidas vežėjams padėtų sumažinti akcizo dalies už dyzelinį kurą susigrąžinimas. Susigrąžinti vežėjai gali tūkstančius eurų, tačiau pasinaudoti šia galimybe neskuba.

Lietuvos vežėjai neišnaudoja visų galimybių

PVM susigrąžinimas už kelių mokesčius jau prieš daug metų konkurencingoje rinkoje vežėjams tapo įprastu reiškiniu, tačiau susigrąžinti akcizo dalies už dyzeliną vežėjai neskuba. Lietuvos, Estijos, Lenkijos vežėjams atrodo, kad akcizo dalies už dyzelinį kurą susigrąžinimas – ilga, varginanti, daug laiko ir pastangų reikalaujanti procedūra, kurios vertė neatperka sugaišto laiko.

Kuro kortelių operatoriaus „Union Tank” (UTA) atstovybės Lietuvoje, TIMEX klientų aptarnavimo specialistė Ivona Vysocka sakė, kad vežėjams gana sudėtinga savarankiškai rinkti informaciją, kokius dokumentus, kam ir kada reikia pateikti, už kokius laikotarpius grąžinama akcizo dalis, nes ši informacija nuolat kinta, todėl daug paprasčiau ir greičiau yra pasinaudoti tarpininkų (kuro kortelių operatorių) paslaugomis. Dar vienas dalykas bauginantis vežėjus yra tas, kad kas pusę metų reikia užpildyti lenteles pagal spidometro skaitiklio duomenis, tačiau anot I. Vysockos, tvarkingose įmonėse tokia informacija turėtų būti nesunkiai gaunama.

Pakalbinus akcizo dalį susigrąžinančius vežėjus paaiškėjo, kad visi formalumai sutvarkomi labai greitai. Penkių sunkvežimių parką šiuo metu valdanti UAB „Dargreta“ jau susitvarkė visus formalumus akcizo dalies grąžinimui iš Belgijos. Kaip pasakojo įmonės atstovas Arnas Manleika, visas dokumentacijos tvarkymas jiems užtruko apie keletą valandų. „Sunkiausia buvo išsiprašyti reikiamas pažymas iš banko, nes reikėjo, kad bankas ant savo firminio blanko anglų kalba atspausdintų raštą, kad esame jų klientai ir naudojamės sąskaita, todėl teko du kartus važiuoti į banką. Buhalterė pakėlė dokumentus, kokia buvo sunkvežimių rida ankstesniais metais ir viskas. Iš pradžių atrodė, kad kuro kortelių operatorius, tarpininkaujantis susigrąžinant akcizą, daug dokumentų prisiuntė, tačiau dauguma jų jau buvo užpildyti ir tereikėjo pasirašyti,“ – formalumų tvarkymo ypatumus atskleidė A. Manleika. 2010 metais įmonėje buvo 4 sunkvežimiai, tad viską susumavus paaiškėjo, kad įmonei priklausanti akcizo dalis už dyzelinį kurą apie 3000 eurų. Kaip sakė A. Manleika, dėl tokios sumos keletą valandų paplušėti su dokumentacija tikrai verta ir tik laiko klausimas, kada vežėjai aktyviai pradės susigrąžinti akcizą.

Vidutinės įmonės susigrąžina apie 4000 eurų

Akcizą šiuo metu galima sugrąžinti iš 5 valstybių: Slovėnijos, Ispanijos, Prancūzijos, Belgijos ir Italijos.

Daugiausia TIMEX, tarpininkaujančios susigrąžinant akcizo dalį, klientų susigrąžina akcizą iš Slovėnijos. Tai, anot I. Vysockos, įtakoja, kad Slovėnijos formalumai yra paprasčiausi, o grąžinimo terminai greičiausi. Įprastai metinės paraiškos teikiamos sausį ir jau metų pabaigoje yra išmokami pinigai. Priklausomai nuo įmonės maršrutų ir sunaudojamo kuro kiekio, vidutinė įmonė, turinti 10-20 sunkvežimių, iš Slovėnijos gali susigrąžinti apie 2000 eurų.

Belgija taip pat gana palanki šalis susigrąžinamo akcizo už dyzeliną atžvilgiu. Ši šalis grąžina dalį akcizo už praėjusį trejų metų laikotarpį. Vienas iš „Timex“ filialo klientų – pervežimų kompanija nuolat kurą pilanti Belgijoje – už 2010 m. susigrąžino apie 4000 eurų. Tai buvo nedidelė, 10 vilkikų turinti įmonė. Kaip sakė įmonės klientų aptarnavimo specialistė, susigrąžinti vertėtų net gi nedidelę sumą, nes kiekviena įmonė tikrai suras kur padėti ir 200 eurų.

Vežėjai, siekiantys susigrąžinti kuo daugiau, pildamiesi kurą turi įvertinti ne tik kuro kainą švieslentėje. „Pavyzdžiui, Liuksemburge patraukliai gali atrodyti kuro kaina švieslentėje, tačiau, Belgijoje vežėjai gautų nuolaidas ir dar galėtų susigrąžinti dalį akcizo. Viską reikia apskaičiuoti ir iš anksto planuoti, o ne pilti, kurą bet kur, kai jis pasibaigia,“ – sakė I. Vysocka. Šiuo metu Lietuvos vežėjai važiuojantys į Vakarus, daugiausia kurą pilasi Lenkijoje, Belgijoje, Liuksemburge, Ispanijoje, Austrijoje, Slovėnijoje.

Didžiausia grąžinamo akcizo dalis – Italijoje

Grąžinama akcizo dalis už dyzeliną ir jos grąžinimo ypatumai labai priklauso nuo pačios šalies politikos. Labai dažnai ši tvarka keičiasi ir grąžinamas akcizas tai mažėja, tai vėl kyla. Pavyzdžiui, Italijoje akcizo dalį galima susigrąžinti už praėjusį ketvirtį. Kai pasibaigia ketvirtis, vežėjai turi informaciją pateikti iki ketvirčio paskutinės dienos ir ne vėliau, o tuo metu Belgijoje, Prancūzijoje galima akcizą susigrąžinti už praėjusius 36 mėnesius. Dar vienas svarbus aspektas norint susigrąžinti akcizo dalį už dyzeliną – minėtose penkiose šalyse pildami kurą vežėjai turėtų atsiskaityti kuro kortelėmis. Ši taisyklė galioja, siekiant kokybiškai sukontroliuoti, ar kurą tikrai pylė sunkvežimio, o ne lengvojo automobilio vairuotojas, mat sąskaitose nurodytas transporto priemonės valstybinis numeris, kuris vėliau tikrinamas.

Šiuo metu didžiausias Europos Sąjungos grąžinamos akcizo dalies už dyzelinį kurą dydis yra Italijoje. Visai neseniai jis buvo padidintas iki 20,9 euro centų. Tuo metu mažiausias dydis yra Ispanijoje. Nors visai neseniai kai kuriose šios šalies vietose grąžinama akcizo dalis buvo padidinta: Valencijos, Balearų, Kastilijos ir La Mančos bei Kantabrios regionuose grąžinamo akcizo dalies dydis padidėjo nuo 0,1 iki 4,9 euro cento už litrą, o Kastilijos ir Leono regione – nuo 0,1 euro cento iki 2,5 euro centus už dyzelino litrą. Slovėnijoje grąžinamos akcizo dalies dydis dažnai keičiasi. Šiais metais jis jau pasikeitė tris kartus.

Tarpininkų paslaugos

Susigrąžinti dalį akcizo už dyzelinį kurą, vežėjams padeda tarpininkai, teikiantys kuro korteles. Jie nuolat domisi, kokie pokyčiai vyksta kiekvienoje akcizą grąžinančioje šalyje, kada reikia pateikti paraiškas, koks akcizo dydis, todėl visuomet pirmieji sužino svarbiausią informaciją. Bendradarbiaujantiems su tarpininkais vežėjams pradžioje reikėtų pateikti visus reikiamus dokumentus, o vėliau jau visus formalumus sutvarko tarpininkai. Jų paslaugos ypač turėtų būti aktualios smulkioms ir vidutinėms pervežimų kompanijoms, nes didieji vežėjai turi daugiau iniciatyvumo, žmogiškųjų išteklių, ir suinteresuotumo susigrąžinti akcizo dalį savomis jėgomis, tuo metu mažesniems – gali prireikti daug laiko ir pastangų perprasti visą tvarką ir sutvarkyti formalumus.

Tarpininkai padedantys vežėjams susigrąžinti dalį akcizo įprastai savo paslaugas teikia už suderintą komisinį mokestį. Kuo didesnė apyvarta – tuo mažesnis komisinis. Taip pat įtakos turi ir šalis, iš kurios susigrąžinama akcizo dalis. Svarbu paminėti, kad akcizo dalis grąžinama sumažinant sąskaitas už kurą (vykdoma tarpusavio užskaita). Tokiu būdu kuro sąskaitos sumažėja net 10-20 proc.

www.cargonews.lt, CargoNews - informacinis-analitinis transporto portalas
 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt