R. Juška ir M. Armonaitis E. Jankausko nuotr
Garso ir judesio spektaklio „Out of the Box“ kūrybinė komanda keliauja po Lietuvą. Balandžio-gegužės mėnesiais jos laukia keturi susitikimai su Lietuvos žiūrovais Plungėje, Priekulėje, Klaipėdoje ir Anykščiuose.
Tarptautinę teatro dieną, kovo 27-ąją, Klaipėdos dramos teatre už ryškiausius 2023 metų scenos meno darbus buvo įteikti „Auksiniai scenos kryžiai“ – aukščiausi Lietuvos teatro apdovanojimai profesionalaus scenos meno kūrėjams.
Už garso koncepciją Muzikos kategorijoje buvo apdovanotas garso ir judesio spektaklio „Out of the Box“ idėjos autorius ir kompozitorius Donatas Bielkauskas. Atsiimdamas apdovanojimą ir dėkodamas artimiausiam bendražygiui Kristijonui Lučinskui bei kūrybinei komandai, D. Bielkauskas teigė, kad šis apdovanojimas ypatingos vertės, nes vainikuoja jo kūrybos trisdešimtmetį, todėl labai lauktas ir tikėtasis. Ypač džiugu ir tai, kad komisija pripažino triukšmingą garso meną.
Daugiau nei dešimtmetį brandinta idėja sukurti ypatingus garso instrumentus iš elementarių, buityje naudojamų detalių bei objektų ir jų dėka groti gyvai improvizuojant, tapo spektaklio „Out of the Box“ pagrindu. Paties autoriaus pagamintais instrumentais kuriamas gyvas garsas virto atspirties tašku teatrinėje scenoje gimstančiam judesiui.
Spektakliui kurti susibūrė interdisciplininė komanda. Idėjos autoriai – spektaklio dramaturgė Goda Giedraitytė ir instrumentalistas bei garso koncepcijos autorius D. Bielkauskas naratyvinei linijai atskleisti pakvietė labai savitus ir skirtingą amžiaus tarpsnį reprezentuojančius scenos menininkus – šokėją, gatvės šokio atlikėją Marių Eidrigevičių ir mimą Aleksą Mažoną. Šviesų dizainas patikėtas Stasiui Jamantui, o visą idėjų kratinį paversti sceniniu kūriniu pasiryžo režisierė Karina Novikova.
Spektaklio dramaturgiją padiktavo šiandienos virtuali realybė ir post-pandeminis kontekstas, kuomet gyvendami vis uždariau tarp keturių kambario sienų ar ekranų kvadratuose, dažnas pasijuntame lyg įsprausti į dėžę. Šį žmonių susvetimėjimą ir dabarties visuomenės priešiškumą asmenybei romane „Žmogus-dėžė“ analizavo visiems žinomas rašytojas Kobo Abė. Po daugiau nei 30 metų tai vėl tampa aktualia tema. Tačiau, spektaklyje dėžės samprata artikuliuojama ir kaip pozityvi inspiracija. Tokia, kaip, pavyzdžiui, A. de Saint-Exupery apsakymo „Mažasis princas“ avelė dėžėje, tampanti vaizduotės atvėrimo simboliu arba mokslinėje, socialinėje aplinkoje populiari idioma „out of the box“, siūlanti išsilaisvinimo iš mums įprastos aplinkos galimybę.
Scenoje pasirodo 3 skirtingo profesinio išsilavinimo ir gyvenimiškos patirties atlikėjai, reprezentuojantys žmogaus jaunystę, brandą ir senatvę. Jaunas šokėjas nepripažįsta ribų ar sienų. Jam dėžė – atradimų pasaulis (telefono bei kompiuterio ekrano dėka), vidutinio amžiaus garso menininkui – tai savęs paieškų, į(si)tvirtinimo visuomenėje analogas. Siekiamybė dar ieškoti, bet kartu ir atsakomybė už tai, kas jau pasiekta, sukurta. Galiausiai brandžiam mimui dėžė – tai jo saugus, jau nusistovėjusios asmeninės, bendruomeninės ir profesinės patirties laukas. Bet kartu ir dramatiškas suvokimas, kad atėjo senatvė ir visa tai, ką auginai, brandinai tenka perduoti, palikti. 50 min. trukmės spektaklyje visi trys atlikėjai savaip sprendžia santykį su dėže, aiškindamiesi, ar ji yra apribojimas ar atradimas. Kol galiausiai šį klausimą perduoda į žiūrovų rankas.
O susitikimai su žiūrovais jau prasidėjo. Balandžio 10 d. spektaklis parodytas nuostabiai Plungės auditorijai. Balandžio 19 d. atvyksta į Priekulės meno ir kultūros centrą. Gegužės 16 d. dalyvaus Tarptautiniame teatro festivalyje „Theatrium“ Klaipėdoje, o 17 d. – Tarptautiniame šokio festivalyje „Pėdos“ Anykščiuose.
Spektaklį prodiusavo kūrybinė asociacija „Žuvies akis“, jo pastatymą ir sklaidą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
2024 muzika auksiniai scenos kryziai. V. Raupelis. LRT.lt nuotr
Out of the Box. Foto Kristijonas Lučinskas
Šaltinis, Žuvies akis