VERSLO PRAKTIKA. Niederfinow laivų keltuvas – Vokietijos inžinerijos meno pažiba

 

Aleksandra Tallat

Jungtinės Baltijos jūros regiono „Interreg“ programos projekto EMMA bei Elbės ir Oderio pramonės rūmų konferencijos organizatoriai puoselėja vertingą tradiciją – jos dalyvius kiekvienais metais supažindina su kokiu nors konkrečiu vidaus vandens kelių laivybai skirtu objektu.

Šių metų ekskursijos objektas buvo istorinis Vokietijos inžinerijos meno simbolis, saugomas pramonės paminklas, seniausias Vokietijoje iki šiol veikiantis – Niederfinow laivų keltuvas, pastatytas 1934 m. Oderio-Havelo kanale Brandenburge, netoli Niederfinow.

Vėjuotą ir šaltą vasario rytmetį mes, konferencijos dalyviai, sėdame į autobusą ir išvykstame iš Berlyno. Atstumas iki Niederfinow apie 60 km. Kelias veda vis aukštyn, ir apačioje lieka gražūs Brandenburgo apylinkių slėniai. Pakilus į aukščiausią vietą, prieš akis atsiveria platus, ramiai tekančio vandens kanalas. Mes jau Niederfinow – turistų labai pamėgtoje vietoje, kurių čia per metus apsilanko daugiau nei 150 tūkst.

Vienas seniausių Europoje dirbtinių vandens kelių

Niederfinow istoriją būtų galima pradėti nuo XVII a., kuomet 1605 m. buvo pradėtas ir 1746 m. pastatytas Finow kanalas. Šis maždaug 50 km ilgio kanalas, jungiantis Oderio ir Havelo upes, XIX a. buvęs svarbiausiu Prūsijos vandens keliu, yra vienas seniausių dirbtinių vandens kelių Europoje.

Tačiau ilgainiui Finow kanalas nebepajėgė patenkinti laivybos reikmių. Tuometinė Prūsijos valdžia 1905 m. priėmė novatorišką sprendimą nutiesti naują vandens kelią Berlynas–Ščecinas ir pastatyti laivų keltuvą Niederfinow. Buvo paskelbtas konkursas ir jam pateikta net dešimt projektinių pasiūlymų.

Po ilgai trukusių aptarimų, diskusijų ir derinimų 1914 m. buvo pradėtas įgyvendinti išrinktas projektas. 1918 m. objektas turėjo pradėti veikti, bet Pirmasis pasaulinis karas nutraukė visus planus. Po karo, į projektą įnešus daug pokyčių, 1927 m. prie šių darbų vėl buvo sugrįžta. 1932 m. baigtas kasti kanalas, o 1934 m. kovo pradžioje keltuvo statyboje atlikta dvylika dienų trukusi inspekcija ir kovo 21-ąją Niederfinow laivų keltuvu buvo perkeltas pirmasis laivas.

1939 m. sausio pabaigoje į 36 m aukštyje esantį kanalą keltuvas jau buvo perkėlęs 100 000-ąjį laivą.

Antrojo pasaulinio karo metu laivų keltuvas patyrė daug nuostolių. Tik 1947 m. jo veikla vėl buvo atnaujinta.

2007 m. Vokietijos federaliniai inžinerijos rūmai, remdamiesi 1954 m. priimta Hagos konvencija dėl kultūros vertybių apsaugos ginkluoto konflikto atveju, Niederfinow laivų keltuvą paskelbė saugotinu istoriniu Vokietijos inžinerijos meno simboliu bei skyrė jam Federalinių inžinerijos rūmų apdovanojimą. Buvo pažymėta, kad šis darbštuolis nuo pat savo veiklos pradžios – 1934 m. – turėjo tik 71 nedarbo dieną.

Šis įspūdingas inžinerinis objektas sėkmingai veikia ir šiandien, kuo savo akimis galėjo įsitikinti ir mūsų ekskursijos dalyviai. Tačiau, anot įrenginį eksploatuojančių specialistų, praėjus daugiau nei aštuoniasdešimčiai intensyvaus darbo metų ryškėja medžiagų senėjimo ir nusidėvėjimo požymiai. Tų metų statybą atitinkančių atsarginių dalių tiekimas reikalauja didelių sąnaudų, o šiuolaikiniams, didėjantiems krovinių laivams keltuvas, kuris gali priimti tik iki 84 m ilgio laivus, yra per mažas ir tampa savotiška kliūtimi transeuropiniame vidaus vandens kelių tinkle.

Vidaus vandens keliuose – naujas technikos žodis

Atėjo laikas sukurti naują, naujos kartos struktūrą, naują XXI a. inžinerijos šedevrą!

Tad 1997 m. Vokietijos federalinė valdžia priėmė sprendimą statyti naują, daug didesnį ir pajėgesnį šiaurinį Niederfinow laivų keltuvą. 2006 m. greta senojo istorinio keltuvo prasidėjo žemės darbai, o 2009 m. kovo 23-iąją buvo padėtas pamatinis akmuo.

„Niederfinow Nord“ laivų keltuvas atitiks naujausius statybos technologijos reikalavimus, Europos vandens kelių parametrus ir Europos standartus, galiojančius jau daugiau nei 30 metų. Ateityje baržos, kurių talpa bus iki 104 TEU, galės lengvai perplaukti per naująjį Niederfinow keltuvą, kurio duburio parametrai atitiks 115 m ilgio, 12,5 m pločio ir 4 m gylio reikalaujančių laivų parametrus. Jis bus puikiai pritaikytas dideliems, iki 9 800 dedveito tonų talpos laivams.

Naujojo keltuvo eksploatacija leis didelę dalį krovinių, vežamų žemės keliais, perkelti į ekonomiškai naudingesnį ir aplinkai draugišką transportą, kursuojantį vandens keliais.

Buvo planuojama, kad arti 300 mln. eurų kainuosiantis objektas pradės veikti 2017 m., tačiau dėl įvairių priežasčių terminai šiek tiek nusikėlė. Tikėtina, kad naujojo keltuvo pabaigtuvės ne už kalnų, galbūt net šiemet.

Net ir pradėjus veikti naujajam moderniam keltuvui, senasis istorinis statinys nepaliaus darbuotis iki 2025 m. Kaip istorinis paveldas, jis dar džiugins vandens keliais besimėgaujančius turistus, kurių skaičius ir troškimas pažinti šalį per jos gamtą ir istoriją kasmet didėja.

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt