VERSLO PRAKTIKA. Iš anksto įspėtas – pasiruošęs

 

Natalija Bolotova

Plėtra – galingas ginklas kiekvienos įmonės kovoje dėl lyderio pozicijų.

Tai ypač taikoma transporto logistikai – ši sritis labiausiai nenuspėjama ir sunkiai planuojama.

Kartais tam tikri veiksniai gali turėti įtakos bet kokiam staigiam Rusijos ekonomikos pokyčiui. Geopolitinė įtampa tarp šalių didėja, vidaus įstatymai – keičiasi, o finansinių resursų kaštai – auga. Transporto logistika yra pagrindinė visos šalies ekosistemos arterija. Siekdami judėti teisinga kryptimi, įmonių vadovai turi nuolat laikyti pirštą ant logistikos pokyčių pulso.

Ekspertų nuomonė apie naujausius rinkos pokyčius ir prognozes „ACEX“ klientams yra patikimesnė nei bet kokie rodikliai. Dauguma ekspeditorių taip pat klauso logistikos specialistų, kurie kasdien vykdo tūkstančius projektų įvairiausiose verslo srityse.

Kas gi laukia mūsų rytoj?

Pamėginkime numatyti transporto vilkikų ateitį. 2019 m. pradžioje įsigaliojo vidaus įstatymų pataisos. Komercinio transporto reikalavimai – sustiprinti, o vilkikų savininkams taikomi mokesčiai – auga. Biudžeto lėšomis bus remontuojami seni ir statomi nauji keliai.

„Mano nuomone, dėl didėjančio „Platon“ automatinės valdymo sistemos taškų skaičiaus ir automatinės svorio bei apimčių kontrolės vilkikų ims trūkti. 60 % rinkos sudaro vidutinio dydžio įmonės, kurios į tokius mokesčius nekreipia dėmesio. Taigi, jei vežėjai mokės Rusijos vyriausybės taikomus mokesčius ir vengs viršsvorio, dėl vilkikų trūkumo marža gali padidėti“, – apie įstatymines tendencijas kalbėjo „Logistic Center MIR“ („ACEX“ narys Tomske) generalinis direktorius Sergejus Moskovčenka.

O kaip dėl geležinkelio?

„Geležinkelių transporto rinkoje jaučiamas susirūpinimas dėl išorinių veiksnių, kurie turi įtakos transporto apimtims ir kryptims, – pastebėjo „RusTrans“ („ACEX“ narys Maskvoje) generalinis direktorius Olegas Degteriovas. – Dirbame su stambiais eksportuotojais dujų ir metalurgijos srityse. Pavyzdžiui, organizuojame angliavandenilių iškrovimą Baltarusijoje. 2018 m. pabaigoje Rusijos vyriausybė pasirašė įsakymą dėl mokestinio manevro naftos perdirbimo sektoriuje. Angliavandenilių transporto kaina Baltarusijai – išaugo. Be to, Baltijos šalys yra pasiruošusios priimti mūsų suskystintas dujas, tačiau galioja neoficialus jų iškrovimo apribojimas.“

Einame į Rytus

Vis dėlto, Rusijos eksporto galimybės auga ir joms reikalingos logistikos paslaugos. Transporto atstumai ir krovinių perorientavimo apimtys Azijos-Ramiojo vandenyno regione taip pat augs. Todėl nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojo tarp Rusijos ir Kinijos transporto ministerijų pasirašytos sutartys. Jomis įgalinamas krovinių pristatymas „nuo durų iki durų“.

„Nepaisant įvairių problemų, šis pokytis yra labai daug žadantis Rusijos ir Kinijos logistikai, – pabrėžė „ACEX Alliance“ valdybos direktorius Miroslavas Zolotariovas. – Tačiau tam, kad sutartys pradėtų veikti ir nešti naudą rinkos dalyviams, dar reikia nuveikti daug darbų. Pavyzdžiui, turime atkreipti dėmesį į transportavimo vilkikais kaštus ir galimybę subsidijuoti juos Rusijos ekspeditoriams ir (ar) eksportuotojams.“

Be Kinijos, kitas perspektyvus Rusijos prekybos partneris yra Turkija. Prekybos apimtys tarp šių šalių jau viršijo ikikrizinius rodiklius ir toliau auga.

„Nepaisant praėjusių metų politinių ir ekonominių problemų, 2019 m. pradžioje abiejų šalių komercinis gyvybingumas pagerėjo, – pastebėjo „AIRON Logistics“ („ACEX“ narys Turkijoje) Plėtros departamento vadovė Melis Oman. – Ilguoju laikotarpiu situacija logistikos rinkoje yra perspektyvi. Tačiau, kol padėtis nėra stabili, numatyti ką nors sunku. Esu tikra, kad po kovo mėnesio rinkimų eksporto ir importo operacijos grįš su nauja jėga.“

Kirtome Bosforą, o tada...

Europa sunerimusi dėl svarbiausio politinio įvykio – Didžiosios Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos. „ACEX Lietuva“ vadovas Edvinas Neverovskis išvardino pagrindines Europos rinkos vežėjų problemas, su kuriomis jie susidurs 2019 metais:

1) Eilės prie sienos tarp Prancūzijos ir Didžiosios Britanijos;

2) Britų muitinių kompetencijos stoka pildant reikalingus dokumentus;

3) Transporto išlaidų augimas;

4) Transportavimo laiko ilgėjimas;

5) Sudėtingos dokumentų pildymo procedūros;

6) Daugelis vežėjų ieškos kitų krypčių, apeinančių Didžiąją Britaniją, o tai iššauks transporto trūkumą šioje šalyje.

„Šiuo metu „Brexit“ yra pagrindinis „ACEX Lietuva“ rūpestis, kuriam ruošiamasi kartu su kitais vežėjais. Tik tai padės mums išlaikyti konkurencingumą rinkoje. Norėdami savo klientams užtikrinti pastovias ir lanksčias paslaugas, turime būti pasiruošę bet kokiems pokyčiams“, – sako E. Neverovskis.

Greitėjantis pristatymo tempas

Populiarios britų parduotuvės „ASOS“ mėgėjai savo siuntinius tikrai gaus. Prie to atidžiai dirba „ACEX“ narys „Boxberry“ pristatymo tarnyba. Artimiausioje ateityje labiausiai bus vertinama ne tai, kaip tave aptarnavo internetinėje parduotuvėje, o greitas ir patogus pristatymas. Pristatymo paslaugų greitis ir įvairovė auga kasmet. Gavėjų poreikių pokyčiai ir rinkos dalyvių skaičiaus augimas yra pagrindinė Rusijos elektroninės komercijos varomoji jėga.

„Rinkos dalyvių skaičiaus augimo tendencijos taps globaliomis jau 2019 m., – teigė „Boxberry“ pristatymo paslaugų įmonės Gamybos skyriaus vadovas Michailas Konevas. – Tokie rinkos dalyviai investuoja į regioninę plėtrą. Netolimoje ateityje beveik kiekviename federaciniame regione dygs nauji paskirstymo centrai. Daugelis logistikos įmonių prisitaikys prie rinkos reikalavimų ir ims ieškoti terminalų plėtros partnerių regionuose. Galiausiai, prekių pristatymas pirkėjui bus greitesnis.“

Skaitmeninis gyvenimas

2019 m. naujų transporto logistikos technologijų plėtra turės įtakos pristatymo greičiui. Tiekimo grandinių skaitmeninimas padės susidoroti su sudėtingomis kasdieninėmis užduotimis. Žmonės galės susikaupti ties novatoriškų, analitinių bei administracinių užduočių vykdymu.

„Be ekonomikos skaitmeninimo niekur nepasidėsi, – sako O. Degteriovas, kalbėdamas apie geležinkelių transporto perspektyvas. – Didžiosios įmonės, įskaitant Rusijos geležinkelius, plėtos skaitmenines platformas. Jose klientai galės užsisakyti vagonus bei apskaičiuoti susijusias išlaidas internete.“

„Kompiuterinės technologijos ir skaitmeniniai logistikos sprendimai sujungs visus rinkos dalyvius, įskaitant logistikos įmones, ekspeditorius ir net vyriausybę vienoje vietoje, – sako Miroslavas Zolotariovas. – Bendradarbiavimas tarp valstybinių ir privačių institucijų automatikos ir technologinių sistemų pritaikymo ekonomikai srityje padės sumažinti žmogiškosios klaidos galimybę ir užtikrinti nenutrūkstamą logistikos proceso vykdymą.“

Ar lieka vietos žmogui?

Tačiau, nepaisant robotizacijos ir automatizacijos, tam tikros nenumatytos aplinkybės taip pat įmanomos. Skubių ir nenumatytų užsakymų atveju sprendimą gali priimti tik žmogus.

„Oro transporto situacija nuolat keičiasi dėl laiku negautos įrangos arba nenumatytų įvykių. Oro transportas naudojamas tada, kai kitomis transporto rūšimis pasinaudoti neįmanoma, – sako „Air Charter Service“ („ACEX“ narys Maskvoje) generalinis direktorius Azatas Mulgimovas. – Štai, kodėl savo veiklos srityje turime būti pasiruošę sulaukti pagalbos prašančių klientų skambučių ir naktimis, ir savaitgaliais. Pavyzdžiui, vieną šeštadienį gavome skubų vienos iš oro linijų prašymą pristatyti lėktuvo variklį. Jų lėktuvo variklis sugedo, todėl, siekiant užtikrinti sklandų keleivių pervežimą, jį buvo būtina nedelsiant pakeisti. Sekmadienį skrydis buvo patvirtintas, o pirmadienio vakarą reikalingas variklis jau buvo įstatytas į savo vietą.“

Taigi, prisitaikymo prie esamos situacijos įgūdžiai yra būtini siekiant išlaikyti pirmaujančias pozicijos transporto logistikos rinkoje. Nėra progreso – nėra pelno. Šios srities ekspertų nuomonės padeda išvengti problemų, o ne su jomis susidoroti problemoms jau atsiradus. Jei esi iš anksto įspėtas, vadinasi, esi pasiruošęs.

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt