Kaip procesų automatizavimas paveiks transporto ir logistikos srities darbuotojus

2019 08 14

 

Vis dažniau girdimos kalbos apie darbų automatizavimą ir tai lydinčią atleidimų baimę. Apie robotus, kurie perima darbuotojų pareigas. Darbo automatizavimo planai taip pat susiję ir su transporto ir logistikos sritimi. Ar iš tiesų tokie rimti pretekstai nerimauti? Ar žmonės neteks darbo?

Kaip pabrėžia Mačėjus Tyburči, tarptautinės įmonių grupės „AsstrA" Lean ir procesų valdymo (Lean & Process Management) skyriaus vadovas, norint numatyti ateitį, būtina išanalizuoti tris elementus. Tai darbo metodų pasikeitimai, technologijų plėtra ir pasikeitimai įmonėse. Robotizavimo negalima vertinti tik vienu požiūriu, nes tokiu atveju prognozė nebus tiksli.

- Kokie darbo metodų pasikeitimai stebimi jau šiandien?

Mūsų močiutės ir seneliai dirbo vienoje įmonėje visą gyvenimą. Tačiau šiuolaikinė karta kur kas dažniau keičia darbą. Pagal statistiką, jaunas žmogus dirbs dešimtyje ir daugiau įmonių. Be to, plėtojamas nuotolinis darbas, praktikuojamas vadovavimas projektams keliose įmonėse vienu metu. Tai kitas požiūris į profesinę plėtrą. Taip pat verta prisiminti žmones, kurie suderina darbą ir keliones.

Pokyčiai vyks ir toliau. Norint vystytis darbo rinkoje, teks taikytis prie naujų būdų uždirbti ir dažno darbo vietos keitimo. Prireiks nenutrūkstamai kelti kompetenciją, įgyti naujų žinių ir patirties.

Jeigu žmogus priims darbo metodų pokyčius, yra šansų, kad jis neturės problemų ieškodamas užsiėmimo.

- Žmonės bijo technologijos plėtros?

Technologijos plėtra progresuoja ir niekas negali tam sutrukdyti. Kuriami nauji transportavimo būdai, keitimosi informacija kanalai, o nuobodžios ir besikartojančios užduotys perduodamos robotams. Dėl to žmogus koncentruojasi į atsakingesnes užduotis. Pavyzdžiui, į betarpišką kontaktą su Klientu arba į sudėtingos analizės atlikimą priimant strateginį verslo sprendimą. Šias užduotis, dėl jų sudėtingumo ir klaidos rizikos, ir toliau turi atlikti žmogus. Robotas gali tik pasufleruoti, patarti, tačiau galutinį sprendimą priima žmogus.

Technologijos (tai yra robotai) palaiko ir kelia mūsų rezultatus. Net jeigu įmonė pasieks aukštą automatizacijos procentą, žmogus valdys įmonę, programuos, taisys klaidas ir pan. Technologija palaiko ir palaikys žmogaus veiksmus. Ryškus to pavyzdys – kompiuteris. Tai aukštųjų technologijų išradimas, tačiau nieko nepadarys be žmogaus.

- Kokie pasikeitimai turi būti diegiami įmonėse?

Kad toliau egzistuotų, įmonės turi ieškoti savo efektyvumo didinimo metodų. Dar prieš 50 ar 100 metų nebuvo būtinybės atlikti sudėtingas analizes siekiant didelių pardavimų. Šiandien konkurentai taip pat geba naudotis socialiniais tinklais, todėl įmonės turi nuolat ieškoti naujų plėtros kelių.

Akivaizdžius metodus jau naudoja konkurentai, tokių metodų jau nepakanka. Reikia ieškoti toliau. Pranašumą prieš konkurentus suteikia Lean vadyba. Tačiau ką daryti įmonei, kuri jau sėkmingai naudojasi Lean įrankiais? Ar to pakaks? Kurį laiką – visiškai. Tačiau po poros metų to jau nebeužteks.

Nekalbama apie tai, kad nereikia naudoti Lean sprendimų. Juos būtina diegti, tačiau ne paskutiniu momentu, o kaip kitą žingsnį. Lean vadybos padariniu tampa procesų robotizavimas. Pirmiausiai reikia išanalizuoti procesą, pasistengti jį ištobulinti, o vėliau automatizuoti kai kuriuos veiksmus.

Ar dėl to bus atleidžiami darbuotojai? Manau, kad ne. Tai priklauso nuo įmonės strategijos, o ne nuo robotų įdiegimo. Rekomenduojama strategija – palikti dirbančius darbuotojus ir nepriimti į darbą naujų. Žmonėms, kurių užduotys perduotos robotams, galima duoti kitų užduočių. Tai mažiau nuostolinga, nei priimti į darbą naujų specialistų iš išorės. Nereikia pamiršti, kad kažkas turi valdyti robotus, juos programuoti ir taisyti klaidas. Tam būtini žmonės.

Robotų panaudojimas padidins darbuotojų darbo našumą: padaryti daugiau per tokį patį laikotarpį. Atsižvelgiant į kadrų trūkumą transporto ir logistikos srityje, robotizavimas – tai puikus sprendimas. Įmonė nekeičia įdarbinimo schemos. Tik įdiegia robotus tam tikriems procesams, vykdo vidinį kadrų perskirstymą ir taip padidina organizacijos našumą. Niekas nepraranda darbo, nepaisant to, kad atsiranda robotų.

Transporto ir logistikos srityje kalbama apie sunkvežimius be vairuotojų ir apie vairuotojų baimę prarasti darbą. Taip pat reikia atkreipti dėmesį į vairuotojų trūkumą srityje, kai tuo metu įmonės ir toliau privalo funkcionuoti. Todėl tokie būtini darbo metodų pakeitimai. Vienas iš jų numato, kad vairuotojai iš biuro per vieną dieną aptarnaus kelis sunkvežimius. Transporto priemonių valdymas būtų įmanomas pasinaudojus virtualia realybe. Ši idėja leis išvengti problemų, susijusių su personalo trūkumu.

Panašių koncepcijų atsiras daugiau. Robotai padės atlikti monotoniškas užduotis ir leis padidinti mūsų našumą trūkstant darbo rankų. Mes gyvename įdomiu laiku. Pokyčiai vyks vis greičiau. Reikia tai priimti ir rasti savo vietą.

 

AsstrA Associated Traffic AG

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt