Konteinerių laivybos jūrlapiuose Klaipėdos uostas tampa regioniniu centru

2018 06 22


2018 m. gegužės mėnesį pradėjo funkcionuoti LKAB „Klaipėdos Smeltė“ konteinerių paskirstymo centras (angl. „Container Hub“), aptarnaujantis okeaninius laivus, gabenančius konteinerius, skirtus plukdymui fideriniais laivais į gretimų Baltijos šalių uostus.

Antros pagal dydį pasaulyje bei pirmaujančios Klaipėdos uoste konteinerių laivybos linijos – Mediterranean Shipping Company (MSC) sprendimu Klaipėdos uostas gegužės mėnesį įtrauktas į "Australia Express" ir "Indian Ocean /East Africa Express" maršrutais plaukiančių okeaninių laivų rotaciją. 4.700-6.500 TEU (20 pėdų sąlyginių konteinerių) talpos ir 270-300 metrų ilgio konteinervežiai jau plaukia į "Klaipėdos Smeltės" konteinerių terminalą dukart per savaitę, gabendami tiek Lietuvos, Baltarusijos, Ukrainos rinkoms skirtus krovinius, tiek ir vadinamuosius "tranšipmento" konteinerius, kurie po neilgo sandėliavimo "Klaipėdos Smeltės" konteinerių terminale kraunami į 1.400-2.500 TEU talpos fiderinius laivus tolimesniam paskirstymui jūra į Sankt Peterburgą, Taliną, Helsinkį ir kitus kaimyninius uostus. Iš pastarųjų eksporto konteineriai fideriniais laivais gabenami į Klaipėdos uostą ir čia pakraunami į okeaninius konteinervežius tolimesniam transportavimui iki paskirties uostų. Tikėtina, kad okeaninės laivybos maršrutų į Klaipėdos uostą sąrašas artimiausiomis savaitėmis dar bus koreguojamas, neatmetama, jog prie "Klaipėdos Smeltės" krantinių švartuosis net 13.000 TEU talpos, 365 metrų ilgio laivai.

Okeaninių konteinervežių atplaukimas į Klaipėdą atveria unikalių galimybių ir Lietuvos bei Baltarusijos eksporto kompanijoms, bendradarbiaujančioms su MSC: nuo šiol eksportuojamą produkciją galima be tarpinių konteinerių perkrovimų Vakarų Europos uostuose gabenti į Ispaniją, Italiją, Saudo Arabiją, Rytinę Afrikos pakrantę, Singapūrą, Australiją ir kitas šalis, taupant tiek konteinerių pristatymo laiką, tiek bendruosius transportavimo kaštus. Iki šiol Baltijos jūroje "tranšipmento" konteineriai, atgabenti okeaniniais laivais, buvo kraunami tik Gdanske.

Planuojama, kad "tranšipmento" konteinerių srauto dėka Klaipėdos uosto krovos apyvarta artimiausiais metais laipsniškai išaugs nuo 40.000-45.000 TEU iki 70.000-80.000 TEU per mėnesį, vėlesniems etapams planuojamas tolimesnis augimas. Lyginant su 2018 pirmuoju ketvirčiu, nuo gegužės vidurio MSC laivų, aptarnaujamų "Klaipėdos Smeltės" konteinerių terminale skaičius padidintas nuo vieno iki 4-7 per savaitę.

"Klaipėdos Smeltės" konteinerių paskirstymo centro statybų pradžia pažymėta 2013 m. spalio 10 dieną surengtu simbolinio kapsulės įkasimo reginiu, trys iš penkių statybos darbų etapų užbaigti 2015 m gegužės mėnesį, likę du etapai buvo pristabdyti: įsibėgėjus Vakarų šalių ir Rusijos Federacijos tarpusavio sankcijų karuselei bei kuriam laikui sulėtėjus globalios prekybos augimo tempams, konteinerių paskirstymo centro veiklos pradžia užtruko. Kita vertus, per pastaruosius ketverius metus tiek "Klaipėdos Smeltės" konteinerių terminalas, tiek Klaipėdos valstybinio jūrų uosto tarnybos sukaupė vertingos patirties, iš esmės palengvinusios MSC sprendimą įtraukti Klaipėdą į okeaninių uostų sąrašą. Darniomis locmanų, jūrinių vilkikų kompanijos bei terminalo specialistų pastangomis kelis kartus sėkmingai priimti ir aptarnauti keli bandomieji laivai, kurių talpa viršijo 8.000 TEU (didžiausias į Klaipėdą atplaukęs konteinervežis - 337 metrų ilgio, 9.178 TEU talpos MSC Asya), 2017 metų antroje pusėje pasiektas 37 konteinerių per valandą ("gross moves per hour") vidutinis krovimo vienu kranu tempas, kurį "Klaipėdos Smeltės" akcininkė - kompanija TIL - įvertino kaip geriausią laikotarpio rezultatą tarp 38 jos valdomų terminalų.

Greta privačių investicijų, ne mažiau svarbus Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) indėlis įgyvendinant konteinerių paskirstymo centro projektą. 2008-2016 m. laikotarpiu KVJUD investavo virš 60 mln. EUR valstybės lėšų į modernaus konteinerių terminalo infrastruktūros kūrimą: 500 m ilgio specializuotų krantinių statybą bei išgilinimą, geležinkelio kelių perkėlimą ir dviejų lygių sankryžos per geležinkelio kelius ir Nemuno gatvę statybą.

Vienas didžiausių konteinerių paskirstymo centro plėtros iššūkių 2018-2019 metų laikotarpiui - aukštos kvalifikacijos darbuotojų, gebančių valdyti šiuolaikinę uosto krovos techniką, paruošimas. Šiuo metu kompanijoje dirba 95 specialistai - dokininkai, betarpiškai susiję su konteinerių krovos ir sandėliavimo procesu; per artimiausius tris mėnesius reikės įdarbinti ir apmokyti dar apie 60. Konteinerinių kranų (STS ir RTG) kranininkai ruošiami šiuolaikiniame licencijuotame "Klaipėdos Smeltės" mokymų centre: specialia metodika atrinkti būsimieji specialistai pirmame etape mokomi bazinių įgūdžių ant modernaus kranų stimuliatoriaus, pagaminto kompanijos "Applied Reseach Institute", vėliau praktiniai mokymai tęsiami konteinerių terminale dirbančiais kranais. Specialistus rengia profesionalūs "Klaipėdos Smeltės" dokininkai - instruktoriai, pastaraisiais metais sėkmingai ruošę kranininkus tiek "Klaipėdos Smeltei", tiek užsienio šalių - Rusijos, Irako ir Togo - terminalams.


VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt