„Linava“ įspėjo Lietuvos banką ir draudikus dėl laukiančių pasekmių

2016 11 29

 

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ išsiuntė raštą Lietuvos bankui ir Transporto priemonių draudikų biurui, kuriame perspėjo apie sunkvežimių draudimo rinkoje susidariusią kritinę situaciją ir galimus padarinius bei reikalauja nedelsiant spręsti privalomosios civilinės atsakomybės kainų klausimą.

Padėtis privalomojo transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimo rinkoje prastėja. Remiantis iš vežėjų gaunamais duomenimis, draudimo įkainiai 2016 metais išaugo daugiau nei 25 procentais, o draudimo polisų kainos siekia ir 8 000 eurų.


Asociacija įspėja, kad jau dabar matomos neraminančios tendencijos, o esama situacija gali turėti negrįžtamų pasekmių Lietuvos transporto sektoriui, kuris šiandien sudaro 13% valstybės BVP., o vien tik kelių transportas sudaro 6 proc.

•Augantys kaštai mažina Lietuvos vežėjų konkurencingumą, nes konkurentai draudžiasi pigiau. Pasekmės - Lietuva  praranda paslaugų eksporto rinkas.

•Vežėjai pradeda registruoti sunkvežimius kaimyninėse valstybėse. Paskui gyventojus emigruoti pradeda ir verslas, o kartu ir sumokami mokesčiai.

•Dalis vežėjų, neišgalėdami apmokėti draudimo įmokų, rizikuoja ir jau dirba neapsidraudę. Transporto priemonių draudikų biuro laukia „tiksinti bomba“. Anksčiau Lietuvos vežėjai neišgalėdami apmokėti draudimo buvo pradėję draustis trečiose šalyse.


Transporto priemonių valdytojai įstatymu įpareigoti draustis privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, tačiau prievolė drausti negalioja draudimo kompanijoms. Žinomi atvejai, kai keturios draudimo kompanijos raštu atsisako pateikti pasiūlymus, likusios dvi (susijusios įmonės) pateikia du kartus besiskiriančius pasiūlymus. Akivaizdu kad konkurencija šioje rinkoje nėra ir būtinas rinkos reguliavimo mechanizmas.

Realiai transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo rinkoje veikia tik dvi draudimo įmonės. Taip pat 2016 m. rugsėjo mėnesį Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitete po neigiamos Vyriausybės išvados užstrigo teiktas Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pakeitimo projektas (Nr. XIIP-2472, XIIP-2473). Jo pagalba buvo tikimąsi nustatyti taisykles, pagal kurias būtų skaičiuojamos draudimo įmokos. Įregistravus įstatymo pataisas įmokų dydžiai stabilizavosi, tačiau įstatymo projektui pradėjus strigti Seime, jie vėl pradėjo drastiškai augti.


Draudikai didėjančius įkainius motyvuoja ypatingu Lietuvos vežėjų rizikingumu, nors ir patys pripažįsta, kad kaimyninių šalių vežėjai, dirbantys tose pačiose tarptautinių  pervežimų rinkose, už privalomąjį civilinės atsakomybės draudimą moka mažiau. Asociacijos turimomis žiniomis įmokos nustatomas ne tik pagal patvirtintas ir išmokėtas žalas, tačiau į skaičiavimus įtraukiamos ir rezervuotos sumos, kurios gali būti ir neišmokėtos. Skaičiuojamas įvykių dažnis, kuris neatspindi realių išmokų kiekvieno vežėjo atveju. Žalos nevaldomos: asociacijos žiniomis transporto priemonių draudikų biuras apmoka visas pretenzijas, nesigilindamas ar jos pagrįstos ar ne. Tuo metu Lietuvos bankas tik stebi, kad būtų laikomasi likvidumo rodiklių, neatsižvelgiama į visos rinkos efektyvumą ir konkurencingumą.

 

 

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija

 

Žurnalas JŪRA leidžiamas nuo 1935 m.

Tarptautinis verslo žurnalas JŪRA MOPE SEA leidžiamas nuo 1999 m.

Pirmasis Eurazijoje leidžiamas keturiomis kalbomis: anglų, kinų, rusų, lietuvių


Adresas:

Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“
Minijos g. 93
, LT-93234 Klaipėda, Lietuva
Tel./faks. +370 46 365602
El.paštas: news@jura.lt
www.jura.lt

 


Leidėjas:

UAB Jūrų informacijos centras


Žurnalas „JŪRA“ leidžiamas nuo 1935 m.
Tarptautinis verslo žurnalas „JŪRA MOPE SEA“ leidžiamas nuo 1999 m.

ISSN 1392-7825

2017 © www.jura.lt